Obsługiwane przez usługę Blogger.

Być fit? To proste!

Dla zgrabnej sylwetki, dobrego samopoczucia, ale przede wszystkim zdrowia coraz więcej osób zmienia swój styl życia na bardziej aktywny. Zapoczątkowana kilka lat temu moda na bycie fit przestaje dotyczyć wybranych, dziś jej zwolenników znajdziemy w każdym środowisku. Jak podkreślają specjaliści, to już nie tylko trend, lecz wzrastająca świadomość społeczeństwa. Bo bycie fit się zwyczajnie bardzo opłaca.


Po anielsku słowo "fit" znaczy, że coś pasuje, ale także, że ktoś jest w dobrej formie. Bycie w dobrej formie to nie projekt " chudnę w miesiąc", ale mądry plan na życie! Żeby być fit, mieć siłę, energię i chęć na aktywne życie, sport, pracę, podejmowanie wyzwań i spełnienie marzeń, musimy gotować mądrze, wybierać świadomie, odżywiać się, a nie tylko jeść! Bo dobra forma zaczyna się od talerza, na który kładziemy to, co dla nas dobre - wartościowe ale też smaczne.

Nie musisz być na diecie, żeby być fit. Fit nie oznacza wyrzeczeń, skrupulatnego liczenia kalorii ani ograniczenia wszystkiego, co ma tłuszcz czy cukier. To świadome kupowanie, gotowanie i jedzenie.

Fit to świadomy wybór - produktów, przepisów, a nawet pór posiłków. To korzystanie z bogactwa składników w taki sposób, żeby nie tylko jeść, ale się odżywiać. Fit zaczyna się już przy sklepowej półce, gdzie zamiast pełnotłustego wybieramy lżejszy jogurt zamiast ciastek - suszone owoce i dokładamy do koszyka jak najwięcej  świeżych warzyw i owoców. Wybór wartościowych składników  pozwala na przygotowanie wartościowych posiłków. Obecnie rynek oferuje nam wiele zdrowych zamienników cukrów, tłuszczu czy białka zwierzęcego, które pozwalają  zmienić nawet tradycyjne przepisy w lżejsze, korzystniejsze dla organizmu.
Wszystko co jemy powinno służyć naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu. To oznacza wybieranie z szerokiej gamy produktów, z których nasz organizm będzie miał najwięcej korzyści. Fi nie oznacza bowiem  diety odchudzającej, czasowej zmiany dla osiągnięcia szybkiej utraty kilogramów, ale sposób żywienia - trwała zamianę naszego jadłospisu na taki który w konsekwencji pozwoli nam czuć się lepiej i wyglądać lepiej. Bo zrównoważona, zdrowa, mądra dieta  to bardzo dobry  sposób także na ustabilizowanie masy ciała.

Jak zmienić składniki, żeby nie stracić przyjemności z jedzenia, a swoją dietę uczyć bardziej fit?

- smaż na małej ilości tłuszczu, częściej grillu i gotuj
- wybieraj lżejsze wersje produktów. np. ser o obniżonej zawartości tłuszczu
- zamiast mleka 3,2% wybieraj 1,5%
- jedz częściej owoce świeże niż suszone
- napoje kolorowe zastąp wodą z datkiem owoców
- zamaist śmietany stosuj jogurt typu greckiego lub naturalny
- klasyczna panierkę zastąp np. panierką zmielonych płatków owsianych
- wieprzowinę zamienić na wołowinę lub drób
- słone przekąski zamień na orzechy w ilości 30 g dziennie
- tłusty ser twarogowy zamień na półtłusty
- zamień białe pieczywo na pełnoziarniste
- jedź więcej warzyw np. formie przekąski

Dieta kojarzy się z czymś restrykcyjnym i chwilowym. Po tygodniu jedzenia pełnego wyrzeczeń i ssania w żołądku rzucamy zdrowe posiłki i wracamy do złych nawyków. A przecież żeby schudnąć - a później utrzymać wagę - należy zmienić nawyki żywieniowe.
Oto kilka porad, jak  trzymać się zasad prawidłowego odżywienia:

  1. Nie wpadaj w monotonię. Unikaj nudnych schematów, bo istnieje ryzyko, że przy pierwszej lepszej okazji zjesz duże ilości niezdrowych produktów.
  2. Nie zmieniaj nic gwałtownie. Spisuj przez kilka dni, co jadasz. Spróbuj wyłapać błędy i zastanowić się, czego będzie Ci najłatwiej zrezygnować, co zmienić lub dodać.
  3. Planuj posiłki. Jeżeli wychodzisz z domu w czasie drugiego śniadania, zabierz ze sobą kanapkę i owoc. Na południowy posiłek wrzuć do torebki czy plecaka porcję orzechów i kefir.
  4. Ustal ogólne zasady żywienia, a nie szczegółowe restrykcje. Nie stosuj gotowej rozpiski w stylu:  mam zjeść 90 g kurczaka i 100 g pomidorów.
  5. Regularność to klucz do sukcesu, więc jedz posiłki w zaplanowanej ilości i wyznaczonych porach.
  6. Przygotowuj posiłki. Masz pewność, z jakich składników gotujesz.
  7. Pamiętaj o wodzie. Często uczucie głodu pojawia się, kiedy po prostu jesteśmy spragnieni.
  8. Znajdź kompana w przestrzeganiu diety - we dwójkę raźniej i zawsze będziecie się spierać.
  9. Zadbaj o aktywność fizyczną. Wybierz to co sprawia Ci przyjemność,  i stopniowo zwiększaj czas i częstotliwość aktywności. Jeśli masz gorszy dzień, idź po prostu na spacer, to też ruch.
  10. Nie trzymaj niezdrowych, kalorycznych produktów w domu. Często rób zakupy, ciesz się wyborem pachnących, kolorowych warzyw i szykuj obiad na dwa dni.
  11. Jeśli nie wyobrażasz sobie rezygnacji ze słodyczy, maksymalnie dwa razy w tygodniu w ramach drugiego śniadania zjedź kawałek czekolady, małe ciasteczko czy batonik.

Brak komentarzy